نخستین پرواز مشهد به کویته؛ گامی مؤثر در توسعه روابط ایران و پاکستان آخرین وضعیت تردد و تصادفات در مسیر‌های منتهی به مرز‌های خروجی اربعین مصدومیت ۹ نفر در تصادف شبانه در محور نیشابور - مشهد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) ۳۰ مصدوم در پی خروج قطار از ریل در مسیر کرمان _ زرند (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) مأمور پلیس آستانه اشرفیه در درگیری با قاتل مسلح یه شهادت رسید (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) قطار تهران - کرمان از ریل خارج شد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت‌جام خسارت نداشت (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت جام را لرزاند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۴ شرور تهران با شلیک پلیس دستگیر شدند زلزله تهران را لرزاند | واکنش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به اعلام نشدن زمین لرزه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) کلثوم اکبری قاتل ۱۱ شوهر در دادگاه | ماجرای قتل‌ها چه بود؟ نوروفیدبک برای چه کسانی مناسب است - 5 متخصص زبده نوروفیدبک قوچان، خنک‌ترین شهر ایران در بامداد امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) غرب استان تهران لرزید (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) تسکین درد‌های معده و روده با این دانه تابستانی استفاده از دم‍پایی در پیاده روی اربعین مناسب نیست هشدار وزارت بهداشت نسبت به مخاطرات تابش مستقیم نور خورشید شرایط دریافت مستمری توسط بازماندگان + نحوه محاسبه میزان مستمری تمامی امتحانات علوم پزشکی دانشگاه آزاد حضوری شد وزیر آموزش و پرورش در مشهد: شهادت حق شهید کاظمی بود و حیف بود که این مقام نصیب او نشود ۷ زائر ایرانی در تصادف ون با تریلی در ناصریه عراق مصدوم شدند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۵۷۰۰ مجروح در جنگ اخیر | وزیر بهداشت خواستار پیگیری بین‌المللی جنایات رژیم صهیونیستی شد شروع اعزام‌های حج عمره از ابتدای شهریور | حضور پررنگ بانوان در لیست زائران وزیر آموزش و پرورش: بازنشستگان ۱۴۰۳ در اولویت پرداخت پاداش قرار دارند | پیگیری قرارداد کار معین معلمان خرید خدمات بیشترین علت نیاز زائران به امدادرسانی در پیاده‌روی اربعین، تصادفات جاده‌ای است پیش‌بینی هواشناسی امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) | کاهش نسبی دما در شمال و غرب کشور سازمان هواپیمایی کشوری درباره‌ی تهیه بلیت پرواز‌های اربعین اطلاعیه صادر کرد آیا شیرین‌کننده‌های غذایی، بلوغ را در کودکان تسریع می‌کنند؟ چگونه احساس تشنگی را در پیاده‌روی اربعین کاهش دهیم؟
سرخط خبرها

سؤالات مردمی و پاسخ های آموزش و پرورش خراسان رضوی | کلاس های چندپایه، راه حلی برای عدالت آموزشی

  • کد خبر: ۳۱۲۶۶۶
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵
سؤالات مردمی و پاسخ های آموزش و پرورش خراسان رضوی | کلاس های چندپایه، راه حلی برای عدالت آموزشی
آن طور که مسئولان آموزش و پرورش گزارش می‌دهند در هفته گذشته حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ درخواست مردمی دسته بندی موضوعی شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «صدای شما» عنوان برنامه‌ای بر بستر شاد است که بر اساس آن مدیرکل آموزش وپرورش استان و تمام معاونانش یک روز در هفته به صورت زنده با اولیا، دانش آموزان و معلم‌ها گفت‌و‌گو می‌کنند. روند کار نیز به این شکل است که در این سامانه همه پیام‌ها و درخواست‌هایی که طی یک هفته قبل از بستر‌های مختلف رسانه‌ای و ارتباطی با آموزش وپرورش از سوی مردم به این اداره کل رسیده، دسته بندی موضوعی شده و هر سؤال با توجه به حوزه کاری مربوط از سوی مسئولان در یک زمان مشخص و از قبل اطلاع رسانی شده، پاسخ داده می‌شود.

مانیز قرار است در این «صدای شما» صدایی دیگر از شما باشیم و هر آنچه را که شما در حوزه آموزش وپرورش از مسئولان مربوط درخواست دارید به گوش مسئولان برسانیم. آن طور که مسئولان آموزش و پرورش گزارش می‌دهند در هفته گذشته حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ درخواست مردمی دسته بندی موضوعی شده است. آنچه می‌خوانید ماحصل گفت وگوی مردمی میکائیل باقری سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان در پاسخ به پرسش‌های شماست.

درخواست شهروند: چرا آموزش و پرورش درخصوص استعدادپروری دانش آموزان برنامه منسجمی ندارد؟

پاسخ: در حوزه استعدادیابی و استعدادپروری دانش آموزان ما چند کار ویژه برای خود تعریف کرده‌ایم. یکی از پرتکرارترین سؤالات خانواده‌ها در هفته گذشته در خصوص استعدادیابی و استعدادپروری دانش آموزان است. رسالت ویژه ما به ویژه در حوزه معاونت پرورشی موضوع استعدادپروری دانش آموزان است.

ما در آموزش وپرورش باید نسبت به شناسایی و پرورش استعداد‌های دانش آموزان تلاش کنیم. در این راستا نگاه ما بر این است که هر دانش آموز حداقل باید در یک تشکل عضو باشد و کار یاد بگیرد و مهارتش را بر اساس استعدادی که دارد پرورش دهد. این مقوله در سراسر استان جدی گرفته شده است و کانون‌های فرهنگی هنری، دارالقرآن‌ها و اماکن فرهنگی و ورزشی در این حیطه به کارگرفته شده‌اند.

درخواست شهروند: آموزش و پرورش برای بهبود آموزش معلم‌های جدید چه کرده است؟

پاسخ: در این راستا کار ویژه مجزایی برنامه ریزی کرده‌ایم که بر اساس آن فرصت برابر آموزشی و عدالت آموزشی پرورشی و ورزشی توزیع می‌شود. در واقع در کلاس‌های چندپایه همکاران ما تلاش خواهند کرد تا هر آنچه که در مرکز استان و مدارس برخوردار اتفاق می‌افتد به همان نسبت در مدارس کم برخوردار اتفاق بیفتد. این کار از روش‌های مختلف در حوزه مقطع ابتدایی کلید خورده است.

بر این اساس برای مقطع ابتدایی، محتوا‌هایی تولید می‌شوند که براساس آن، تجربیات و اندوخته‌های معلم‌های مرکز استان در قالب محتوای الکترونیکی تدوین شده و به معلم‌های دیگری که به امکانات دسترسی کمتری دارند، ارائه می‌شود. قرار است این کارویژه به بخش‌های دیگر هم انتقال پیدا کند.

در حال حاضر این محتوای الکترونیکی روی تولید مجلات رشد نیز کلید خورده است. در شبکه اجتماعی شاد نیز کانال‌هایی وجود دارد که معلمان در همه دوره‌ها می‌توانند الگو‌های موفق تدریس از استان‌های مختلف را آموزش ببینند. بخش دوم آموزش‌ها به معلم‌هایی  اشاره دارد که تجربه کافی و وافی دارند تا بتوانند تجارب خود را در اختیار معلم‌های کم تجربه‌تر قرار دهند.

برای معلم‌هایی که از طریق ماده ۲۸ جذب شده‌اند نیز با همت دانشگاه فرهنگیان، در پایان هفته دوره‌های آموزشی توانمند سازی و توان افزایی برگزار می‌شود. در این دوره‌ها مهارت‌های تدریس و فنون تدریس به معلم‌هایی که دوره تربیت معلم را نگذرانده‌اند، منتقل می‌شود.

درخواست شهروند: چرا باید کلاس مشترک چند پایه وجود داشته باشد؟ چرا باید یک معلم در یک کلاس چند پایه را تدریس کند؟

پاسخ: یکی از دلایل تشکیل کلاس‌های چندپایه موضوع عدم دسترسی تعدادی از دانش آموزان به محیط آموزشی در محل سکونتشان است. گاهی تعداد دانش آموز در یک کلاس به میانگین استاندارد نمی‌رسد. ما برای اینکه همه دانش آموزان از آموزش بهره ببرند و بازماندن از تحصیل رقم نخورد، دانش آموزان در سطوح سنی مختلف و با پایه‌های مختلف را در یک کلاس تجمیع می‌کنیم تا سقف افراد در کلاس به ۲۶ نفر برسد.

معلمی که در این کلاس حضور پیدا می‌کند موظف است برای تمامی سطوح پایه‌های تحصیلی در کلاس آموزش متناسب با دانش آموزان را داشته باشد. این معلم‌ها دوره آموزشی می‌گذرانند. ما نیز هر پنجشنبه میز‌های گفت‌و‌گو در بحث تکنولوژی گروه‌های آموزشی برگزار می‌کنیم که هر هفته متناسب با درخواست خود همکاران و راهبران آموزشی این جلسات برگزار می‌شود.

سؤال شهروند: چرا شیوه آموزشی مشخصی برای کلاس‌های چندپایه از سوی معلم ارائه نمی‌شود؟

پاسخ:درباره شیوه‌های ارزشیابی در کلاس‌های چندپایه باید گفت ارزشیابی‌ها شیوه واحدی ندارد. بسته به نوع و ظرفیت دانش آموزان و توانایی افراد متفاوت است. دانش آموزانی که در کلاس درس حضور دارند سطح و توانمندی هایشان از سوی معلم ارزشیابی می‌شود. البته ما نیز کتابی با عنوان «راهنمای معلم‌های چندپایه» در دسترس همکاران قرار داده‌ایم تا از این کتاب بهره کافی ببرند.

درخواست شهروند: فرهنگی هستم، فرایند رتبه بندی من انجام شده است، اما از این رتبه اعلامی گلایه دارم چگونه می‌توانم گلایه خود را ثبت کنم؟

پاسخ: به اطلاع آن دسته از معلم‌های که در سال گذشته فرایند رتبه بندی شان تمام شده و اعتراض کرده‌اند، اما رتبه دلخواه را دریافت نکرده‌اند می‌رساند؛ سامانه برای اعتراض مجدد هنوز راهکاری ارائه نداده است فعلا پیشنهاد می‌شود همکاران در ارتقای سال‌های آتی شرکت کنند.

درخواست شهروند: معلم هستم در حکم صادر شده برای من مزایای فوق العاده شغل لحاظ نشده است چه باید کرد؟

پاسخ:همکاران آموزشی که در فرایند تدریس قرار دارند باید حداقل مزایای فوق العاده رتبه بندی را دریافت کنند. این افراد باید به سامانه مراجعه و بخش احکام را رؤیت کنند. چنانچه فوق العاده رتبه بندی در حکمشان نیست باید به ادارات محل خدمت خود مراجعه کنند تا ادارات آموزش و پرورش موضوع را بررسی کنند.

درخواست شهروند: چرا به معلمانی که برخورد نامناسبی با دانش آموزان دارند و گاهی از الفاظ نامناسب استفاده می‌کنند تذکر داده نمی‌شود؟

پاسخ: دغدغه بسیار مهمی است. شهروندان در نظر بگیرند معلمان گاه از سر دل سوزی برخورد تندی از خود در واکنش به دانش آموزان نشان می‌دهند. به اولیای دانش آموزان و همکاران خودم یادآور می‌شوم، دانش آموزان امروزی آستانه تحمل و تاب آوری شان نسبت به دانش آموزان دهه‌های قبل پایین آمده است ابتدا از معلم‌ها و بعد از اولیا درخواست دارم تا در تعامل با دانش آموزان رویکرد میانه و معتدلی داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->