به گزارش شهرآرانیوز؛ «صدای شما» عنوان برنامهای بر بستر شاد است که بر اساس آن مدیرکل آموزش وپرورش استان و تمام معاونانش یک روز در هفته به صورت زنده با اولیا، دانش آموزان و معلمها گفتوگو میکنند. روند کار نیز به این شکل است که در این سامانه همه پیامها و درخواستهایی که طی یک هفته قبل از بسترهای مختلف رسانهای و ارتباطی با آموزش وپرورش از سوی مردم به این اداره کل رسیده، دسته بندی موضوعی شده و هر سؤال با توجه به حوزه کاری مربوط از سوی مسئولان در یک زمان مشخص و از قبل اطلاع رسانی شده، پاسخ داده میشود.
مانیز قرار است در این «صدای شما» صدایی دیگر از شما باشیم و هر آنچه را که شما در حوزه آموزش وپرورش از مسئولان مربوط درخواست دارید به گوش مسئولان برسانیم. آن طور که مسئولان آموزش و پرورش گزارش میدهند در هفته گذشته حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ درخواست مردمی دسته بندی موضوعی شده است. آنچه میخوانید ماحصل گفت وگوی مردمی میکائیل باقری سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان در پاسخ به پرسشهای شماست.
پاسخ: در حوزه استعدادیابی و استعدادپروری دانش آموزان ما چند کار ویژه برای خود تعریف کردهایم. یکی از پرتکرارترین سؤالات خانوادهها در هفته گذشته در خصوص استعدادیابی و استعدادپروری دانش آموزان است. رسالت ویژه ما به ویژه در حوزه معاونت پرورشی موضوع استعدادپروری دانش آموزان است.
ما در آموزش وپرورش باید نسبت به شناسایی و پرورش استعدادهای دانش آموزان تلاش کنیم. در این راستا نگاه ما بر این است که هر دانش آموز حداقل باید در یک تشکل عضو باشد و کار یاد بگیرد و مهارتش را بر اساس استعدادی که دارد پرورش دهد. این مقوله در سراسر استان جدی گرفته شده است و کانونهای فرهنگی هنری، دارالقرآنها و اماکن فرهنگی و ورزشی در این حیطه به کارگرفته شدهاند.
پاسخ: در این راستا کار ویژه مجزایی برنامه ریزی کردهایم که بر اساس آن فرصت برابر آموزشی و عدالت آموزشی پرورشی و ورزشی توزیع میشود. در واقع در کلاسهای چندپایه همکاران ما تلاش خواهند کرد تا هر آنچه که در مرکز استان و مدارس برخوردار اتفاق میافتد به همان نسبت در مدارس کم برخوردار اتفاق بیفتد. این کار از روشهای مختلف در حوزه مقطع ابتدایی کلید خورده است.
بر این اساس برای مقطع ابتدایی، محتواهایی تولید میشوند که براساس آن، تجربیات و اندوختههای معلمهای مرکز استان در قالب محتوای الکترونیکی تدوین شده و به معلمهای دیگری که به امکانات دسترسی کمتری دارند، ارائه میشود. قرار است این کارویژه به بخشهای دیگر هم انتقال پیدا کند.
در حال حاضر این محتوای الکترونیکی روی تولید مجلات رشد نیز کلید خورده است. در شبکه اجتماعی شاد نیز کانالهایی وجود دارد که معلمان در همه دورهها میتوانند الگوهای موفق تدریس از استانهای مختلف را آموزش ببینند. بخش دوم آموزشها به معلمهایی اشاره دارد که تجربه کافی و وافی دارند تا بتوانند تجارب خود را در اختیار معلمهای کم تجربهتر قرار دهند.
برای معلمهایی که از طریق ماده ۲۸ جذب شدهاند نیز با همت دانشگاه فرهنگیان، در پایان هفته دورههای آموزشی توانمند سازی و توان افزایی برگزار میشود. در این دورهها مهارتهای تدریس و فنون تدریس به معلمهایی که دوره تربیت معلم را نگذراندهاند، منتقل میشود.
پاسخ: یکی از دلایل تشکیل کلاسهای چندپایه موضوع عدم دسترسی تعدادی از دانش آموزان به محیط آموزشی در محل سکونتشان است. گاهی تعداد دانش آموز در یک کلاس به میانگین استاندارد نمیرسد. ما برای اینکه همه دانش آموزان از آموزش بهره ببرند و بازماندن از تحصیل رقم نخورد، دانش آموزان در سطوح سنی مختلف و با پایههای مختلف را در یک کلاس تجمیع میکنیم تا سقف افراد در کلاس به ۲۶ نفر برسد.
معلمی که در این کلاس حضور پیدا میکند موظف است برای تمامی سطوح پایههای تحصیلی در کلاس آموزش متناسب با دانش آموزان را داشته باشد. این معلمها دوره آموزشی میگذرانند. ما نیز هر پنجشنبه میزهای گفتوگو در بحث تکنولوژی گروههای آموزشی برگزار میکنیم که هر هفته متناسب با درخواست خود همکاران و راهبران آموزشی این جلسات برگزار میشود.
پاسخ:درباره شیوههای ارزشیابی در کلاسهای چندپایه باید گفت ارزشیابیها شیوه واحدی ندارد. بسته به نوع و ظرفیت دانش آموزان و توانایی افراد متفاوت است. دانش آموزانی که در کلاس درس حضور دارند سطح و توانمندی هایشان از سوی معلم ارزشیابی میشود. البته ما نیز کتابی با عنوان «راهنمای معلمهای چندپایه» در دسترس همکاران قرار دادهایم تا از این کتاب بهره کافی ببرند.
پاسخ: به اطلاع آن دسته از معلمهای که در سال گذشته فرایند رتبه بندی شان تمام شده و اعتراض کردهاند، اما رتبه دلخواه را دریافت نکردهاند میرساند؛ سامانه برای اعتراض مجدد هنوز راهکاری ارائه نداده است فعلا پیشنهاد میشود همکاران در ارتقای سالهای آتی شرکت کنند.
پاسخ:همکاران آموزشی که در فرایند تدریس قرار دارند باید حداقل مزایای فوق العاده رتبه بندی را دریافت کنند. این افراد باید به سامانه مراجعه و بخش احکام را رؤیت کنند. چنانچه فوق العاده رتبه بندی در حکمشان نیست باید به ادارات محل خدمت خود مراجعه کنند تا ادارات آموزش و پرورش موضوع را بررسی کنند.
پاسخ: دغدغه بسیار مهمی است. شهروندان در نظر بگیرند معلمان گاه از سر دل سوزی برخورد تندی از خود در واکنش به دانش آموزان نشان میدهند. به اولیای دانش آموزان و همکاران خودم یادآور میشوم، دانش آموزان امروزی آستانه تحمل و تاب آوری شان نسبت به دانش آموزان دهههای قبل پایین آمده است ابتدا از معلمها و بعد از اولیا درخواست دارم تا در تعامل با دانش آموزان رویکرد میانه و معتدلی داشته باشند.